Kolej leśna OTL Zagnańsk

Wydawać by się mogło, że las jest miejscem, które nie może nas zaskoczyć w żaden sposób. Drzewa, dukty, melodyjny śpiew ptaków. To wszystko znamy. Jednak las, coraz częściej staje się dla nas świetnym miejscem do weekendowych spacerów lub rowerowych wycieczek. Jak je dodatkowo urozmaicić?

Każde miejsce ma swoją „małą” historię. Podobnie jest w przypadku świętokrzyskich lasów. Lasy znajdujące się w granicach obecnego Sieradowickiego i Suchedniowsko – Oblęgorskiego Parku Krajobrazowegoa, a także Świętokrzyskiego Parku Narodowego, to między innymi tereny działań dywersyjnych, sabotażowych oraz bezpośrednich starć partyzantów z okupantem niemieckim. Nasz ostatni, pieszy rajd dotyczył nieco innej historii, sięgającej początku XX wieku. Historii kolejki leśnej OTL Zagnańsk, wykorzystywanej niegdyś do transportu drewna do tartaku w Zagnańsku.

Początki kolejki leśniej sięgają 1916 roku. W tym roku został wybudowany pierwszy odcinek z Zagnańska do Borowej Góry. Świadczyć o tym może między innymi wciąż istniejący most nad rzeką Bobrzą, pochodzący z tamtego okresu. W latach 20. powstała główna trasa prowadząca z Zagnańska Wąskotorowego przez Barczę, Bodzentyn do Huciska – miejscowości położonej na zachód od Nowej Słupi. Kolej leśna posiadała dwa punkty węzłowe z linią normalnotorową, w Suchedniowie i Zagnańsku. Linia główna prowadziła przez następujące przystanki i miejscowości: Siekierno (Sieradowicki Park Krajobrazowy), Suchedniów Wąskotorowy, Sucha Góra – linia boczna na Świnią Górę, Czerwona Góra, Borowa Góra, Zagnańsk Wąskotorowy, p. Gózd, Barcza, p. Wilków – linie boczne: Klonów, Psary, Wilków II, p. Bodzentyn – linia boczna do p. Św. Katarzyna, p. Trójkąt, Hucisko, p. Św. Krzyż (przebieg trasy do pobrania). Przez cały okres istnienia kolejką transportowano drewno do zagnańskiego tartaku. Od roku 1930, kolejka dodatkowo przewoziła rudę pirytu pochodzącą z kopalni „Staszic” w Rudkach, która była ładowana w miejscowości Hucisko. Wraz z rozwojem transportu kołowego i kolejki kopalnianej malało znaczenie kolejki leśnej w ruchu towarowym i osobowym. Ruch towarowy został wstrzymany w  1960 roku, natomiast ruch pasażerki w 1966 roku. W latach 60. podejmowano – bez powodzenia – próby adaptacji kolejki na potrzeby turystki.  Niemniej jednak zachowane do dzisiaj, nasypy, kamienne mosty wzbogacają topografię dobrze nam znanego leśnego krajobrazu.

W terenie nadal wyraźnie zaznaczają się formy, łuki, które powstały w wyniku prac ziemnych na potrzeby ułożenia torowiska. Na trasie poprowadzonej nasypem głównej linii kolejki leśnej można napotkać podkłady jakie były wówczas układane (dowody znajdują się w galerii ;)). Ze względu na dobry stan nasypu, jego odcinki wykorzystywane są obecnie podczas prac leśnych.

Chęć przejścia nasypem kolejki leśnej wzbudziła – jak to zwykle bywa – ciekawość. Podczas różnych wypadów do pobliskiego lasu, zaczęliśmy dostrzegać „nienaturalne” formy terenu o dość regularnym przebiegu. W celu dokładnego wyznaczenia trasy przejścia posługiwaliśmy się mapami topograficznymi w skali 1 : 10 000. Niektóre arkusze zawierały przebieg linii kolejki, jednak w większości trasa ta była oznaczona jako ścieżka lub droga leśna. Trasa przejścia, wytyczona w środowisku GIS, została dodatkowo zweryfikowana z wybranymi arkuszami map WIG w skali 1 : 100 000, które bezpłatnie są dostępne tutaj. Bezwględnym potwierdzeniem poprawności wytyczenia trasy był Numeryczny Model Terenu, pochodzący z chmury punktów, uzyskanej w wyniku lotniczego skanowania laserowego w technologii LIDAR (http://mapy.zabytek.gov.pl/nid/). Nasypy, wcięcia oraz mosty są na nim doskonale widoczne. Nam nie postało nic innego jak skonfrontować komputerowe opracowanie z rzeczywistością. Małą część tego, co spotkaliśmy na trasie możecie zobaczyć w galerii. Dla wszystkich tych, którzy od weekendowych spacerów oczekują czegoś więcej udostępniamy przebieg głównej linii kolejki leśnej wraz z liniami bocznymi w postaci śladu GPS, który możecie pobrać poniżej.
Więcej szczegółowych informacji na temat kolejki wąskotorowej OTL Zagnańsk znajdziecie w książce autorstwa Bartosza Kozaka „Zagnańskie koleje wąskotorowe”.

Czasem warto zboczyć ze szlaku…

Podobne wiadomości

1 odpowiedź

Pozostaw odpowiedź
  1. Darek Jasiński
    Lip 21, 2015 - 10:16 AM

    Tekst bardzo ciekawy, poprawny ortograficznie, stylistycznie i interpunkcyjni (bo głównie na tym się koncentrowałem), choć pewnie moja pani od polskiego znalazłaby jakieś krytyczne błędy. A tak całkiem serio, to miejsce ciekawe na rajd. Wiem co mówię, bo miałem przyjemność uczestniczyć w tej trasie (ile to tych kilometrów było…).
    Wiesz co Bartek, nie mówiłem Ci tego wcześniej, ale może warto – spróbuj dodawać zdjęcia bezpośrednio w tekście, przynajmniej kilka, a na dole odnośnik do galerii czy coś takiego. Wtedy będzie łatwiej dotrzeć do zdjęć.

    Reply

Pozostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyrıght 2016 ŚST. WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE.

ăn dặm kiểu NhậtResponsive WordPress Themenhà cấp 4 nông thônthời trang trẻ emgiày cao gótshop giày nữdownload wordpress pluginsmẫu biệt thự đẹpepichouseáo sơ mi nữhouse beautiful